Onze visie

Onze visie kunt u samenvatten met de volgende slogan: 'betrokken onderwijs, met elkaar en niet over elkaar.' 

Wij zien ieder kind als uniek, met zijn eigen gaven en talenten die hij kan inzetten tot eer van God en tot hulp van de naaste.  

Ons startpunt zal altijd God zijn. Onze lessen richten we op Hem, die ons wonderlijk geschapen heeft. We proberen de leerlingen mee te geven wie zij als uniek en mooi geschapen individu zijn. Waar hun talenten liggen en waarvoor zij op aarde geplaatst zijn. Samen bewandelen we het pad, richting dat doel. 

Visie

Relatie

Op onze school vinden wij het van belang dat iedere leerling zich op zijn gemak voelt. Alleen vanuit een veilige omgeving is het kind in staat om zich juist te ontwikkelen. We gaan van het principe uit: met elkaar en niet over elkaar. We geven ruimte aan de eigen persoonlijkheid van het kind en het talent van het kind, zodat hij/zij het optimaal kan ontwikkelen. Daarnaast vinden we het van belang dat er een rijke leeromgeving is: voldoende materialen en ruimte voor individuele leerwensen. Hoe we dit willen vormgeven willen we graag in de visie vermelden.

Het is belangrijk om van elkaar te leren en tot een gezamenlijk doel te komen. Dit geld voor leerkrachten onderling, leerkracht en leerling en leerlingen onderling. Relatie en vertrouwen spelen een grote rol in de school. Op school leren de leerlingen om te overleggen, te luisteren en vragen stellen. Leerkrachten gaan op een respectvolle manier met de leerlingen en collega's om. Dit betekend dat leerkrachten een luisterend oor bieden, interesse tonen in het kind en vertrouwen geven aan de leerling. Van de leerlingen verwachten we wederzijds respect. 


Leeromgeving

Vanuit het veilige, pedagogische klimaat wordt er op onze school een rijke en sociale leeromgeving gecreëerd waarin ieder kind tot zijn/haar recht komt. We vinden het belangrijk dat er betekenisvol onderwijs aan de kinderen wordt aangeboden met een grote verscheidenheid in materiaal en werkvormen. Daarom wordt de leefwereld van de kinderen betrokken op de lesstof. Op die manier leren kinderen verbindingen te leggen tussen de leerstof en hun leefwereld. In het model van de didactische driehoek is dit heel mooi weergegeven. Hierbij maken we gebruik van verschillende breinprincipes, zodat kinderen hun eigen leerstrategieën gaan ontwikkelen. Bij deze breinprincipes staat het onderzoeken en ontdekken centraal. De kinderen gaan dus zelf op zoek naar oplossingen, waardoor de motivatie en betrokkenheid groot is. Doordat de kinderen aan de slag gaan met verschillende leerstrategieën, gaan zij voor zichzelf ontdekken welke leerstrategie het beste bij hen past. Daarbij neemt de leerkracht een coachende rol in, zodat het kind altijd met vragen bij de leerkracht terecht kan. 



Ontwikkeling en Uniciteit

Wij hebben nagedacht over de toekomst van onze leerlingen. Door het aanbieden van een rijke leeromgeving, die aansluit bij het niveau van ieder individu bieden we een goede voorbereiding op de toekomst. De leerling leert onderzoeken en actief denken waardoor betrokkenheid gecreëerd wordt. Onze leerlingen komen tot hun recht en ontwikkelen de intelligenties die zij al bezitten, en ontdekken intelligenties die zij zich eigen kunnen maken.

Veiligheid staat centraal in ons onderwijs. Het kind hoeft zich geen zorgen te maken bij ons op school. Wij zien ieder individu als een uniek en geliefd persoon, geschapen door God. Ieder kind bezit eigen talenten, wij stimuleren de leerlingen om die talenten bij zichzelf en anderen te ontdekken, waarderen en gebruiken tot eer van jezelf, de naasten en bovenal tot eer van God. Onze leerlingen leren zichzelf kennen, en leren reflecteren op hun eigen gedrag. Ook dit is met het oogpunt op de toekomst, waarin de leerlingen met veel verschillende mensen te maken gaan krijgen.


Gezag

Regels worden altijd met de klas opgesteld. Kinderen hebben hierin inspraak. Het waarom achter regels wordt uitgelegd. Een positieve benadering heeft onze voorkeur. Alleen wanneer er wederzijds vertrouwen en liefde is, kan een volwassene invloed uitoefenen op het kind. Een goede verhouding tussen grenzen, liefde en verantwoordelijkheid is onmisbaar. 


Organisatie

Om dit leren van de kinderen vorm te geven, wordt er door de leerkrachten veel tijd besteed aan het differentiëren van de lesstof. Ieder kind wordt uitgedaagd op zijn/haar eigen niveau.

Wij vinden het belangrijk dat een kind zelfstandig leert te worden. Daarom geven we kinderen de mogelijkheid om zelf hun werktaken in te plannen. De leerkracht speelt hier een coachende rol, zodat eventuele benodigde hulp geboden kan worden.

Naast deze zelfstandigheid, vinden wij het belangrijk dat er klassikale instructies zijn. Bij deze klassikale instructies streven we voor veel interactie tussen leerling en leraar, maar ook tussen de leerlingen onderling. Om tijdens een klassikale instructie zowel de zwakke, als de sterke leerlingen uit te dagen, vinden wij het belangrijk dat de lesstof wordt opgebouwd van een laag niveau naar een hoog niveau. Hierbij gaan we van het principe van naaste ontwikkeling uit. De leerstof staat net iets boven de leerling.


Verantwoordelijkheid

Onze leerlingen worden voorbereid op een drukke, individualistisch wordende maatschappij. Het is van belang dat zij zelfstandig kunnen werken, maar dat hen ook geleerd wordt wat gezonde manieren zijn van samenwerken. Onze leerlingen krijgen de verantwoordelijkheid over een groot deel van het eigen leerproces, waarin ze begeleid worden door professionals. De leraar helpt het kind, het zelf te doen. onze leerlingen werken veel samen, zowel onderling als met de leerkracht. Samen leren we verantwoordelijk te zijn voor onze taken. 


© 2020 De Tomtom | Betrokken leren.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin