Teamontwikkeling

Ons team bestaat uit leerkrachten die het eens zijn met onze visie en deze visie ook willen uitdragen in de praktijk.
In de praktijk willen wij het coöperatief leren toepassen. Dit betekend dat samenwerking enorm belangrijk is. Daarom streven wij voor het principe: 'met elkaar en niet over elkaar'. Wij vinden het belangrijk dat onze leerkrachten op een respectvolle en positieve manier met elkaar omgaan door er voor elkaar te zijn, elkaar vertrouwen te geven, interesse te tonen in elkaar en elkaar te waarderen in persoonlijkheid en talenten. Ook vinden we het belangrijk dat onze leerkrachten open staan om te leren van elkaar. Dit stimuleren we, door iedere week terug te kijken op ervaringen. De leerkrachten benoemen waarop ze trots zijn of juist iets wat ze lastig vonden. De andere leerkrachten luisteren en geven tips, waardoor iedereen van elkaar kan leren en de samenwerkingsvaardigheden worden toegepast. Bij iedere teamvergadering worden samenwerkingsdoelen opgesteld, waaraan kan worden gewerkt. Op dit moment is het volgende doel aan de orde: 'De komende periode willen we elkaars kwaliteiten benutten binnen het team.' Na iedere teamvergadering wordt er geëvalueerd op het groepsproces. Omdat er een positieve, veilige sfeer is, kan dit gedeeld worden met collega's.
Onze leerkrachten laten in hun lessen zien dat zij didactisch, pedagogisch en vakinhoudelijk in staat zijn om lessen te geven die aansluiten op onze visie. Dit houdt in dat er sprake is van het onderzoekend en ontdekkend leren, waarbij de leerlingen gestimuleerd worden om zelfstandigheid te ontwikkelen en leren reflecteren op zichzelf. Daarbij vinden we differentiatie heel belangrijk, waarbij ieder kind op het eigen niveau wordt uitgedaagd. De leerkracht stimuleert de kinderen om eigen talenten te ontdekken, te waarderen en daarop te reflecteren. De leerkracht bewaakt dat ieder kind voor een groot deel zelf eigenaar is van zijn/haar leerproces. Daarbij nemen zij een coachende/begeleidende rol in.