Contact met ouders
Bij ons op school geldt het motto:
'Met elkaar en niet over elkaar'
Dit geld voor leerkrachten onderling, leerlingen onderling, leerkracht en leerling en ouders en leerkracht. Wij vinden het belangrijk om contact met ouders te hebben. Dit heeft diverse redenen. Als eerste hebben ouders het recht om te weten hoe het met hun kind gaat. Wij vinden het belangrijk dat ouders op de hoogte zijn over hoe het gaat met hun kind op school, daarom willen we graag contact hebben met ouders. Daarnaast kennen ouders hun kind het beste. Zij kennen hun gevoelens, ontwikkeling en interesses. Daar willen we met ouders over in gesprek, om hun kind beter te leren kennen.
Ieder kind krijgt 3 keer per jaar een portfolio mee naar huis. Hier staat hun leerdoelen in en het werk waar hun trost op zijn. De leerkracht zal in het portfolio kort iets vertellen over de ontwikkeling van het kind en er worden een aantal resultaten weergegeven.
Nadat het kind een portfolio heeft meegenomen worden ouders uitgenodigd op 10 minuten gesprek. In dit gesprek wil de leerkracht vertellen hoe het gaat met het leerproces van u kind. Ook willen we graag van de ouders horen hoe zij vinden dat het met hun kind gaat. Zit het kind goed in zijn vel? Gaat het met plezier naar school?
Bij ons op school geld de motto: met elkaar en niet over elkaar. Dit geld voor leerkrachten onderling, leerlingen onderling, leerkracht en leerling en ouders en leerkracht. Wij vinden het belangrijk om contact met ouders te hebben. Dit heeft diverse redenen. Als eerste hebben ouders het recht om te weten hoe het met hun kind gaat. Wij vinden het belangrijk dat ouders op de hoogte zijn over hoe het gaat met hun kind op school, daarom willen we graag contact hebben met ouders. Daarnaast kennen ouders hun kind het beste. Ze weten hun gevoelens, ontwikkeling en interesses. Daar willen we met ouders over in gesprek, om hun kind beter te leren kennen. Daarnaast willen we weten of de manier van leren, die volgens de 8 intelligenties van Gardner vorm wordt gegeven, nog up-to-date is.
Om contact te hebben met ouders wordt aan het begin van het jaar een huisbezoek afgelegd. De leerkracht gaat hier in gesprek met het ouder en het kind. Met het bezoek wil de leerkracht graag kennis maken met de ouder en met de interesse van het kind. Hier wordt direct gekeken of de intelligenties van Gardner bij het kind past, of dat een andere intelligentie beter bij het kind past.
Het leren aan de hand van de intelligenties van Gardner is een vrij nieuwe, onbekende methode. Hierdoor kan huiswerk en het onderwijs er soms anders uitzien dan ouders verwachten. Daarom verwachten we van ouders dat ze 1 keer een informatiebijeenkomst volgen over de vorm van onderwijs. Elk jaar wordt er na de zomervakantie een informatie avond gegeven.
Ieder kind krijgt 3 keer per jaar een portfolio mee naar huis. Hier staat hun leerdoelen in en het werk waar hun trost op zijn. De leerkracht zal in het portfolio kort iets vertellen over de ontwikkeling van het kind en er worden een aantal resultaten weergegeven.
Nadat het kind een portfolio heeft meegenomen worden ouders uitgenodigd op 10 minuten gesprek. In dit gesprek wil de leerkracht vertellen hoe het gaat met het leerproces van u kind. Ook willen we graag van de ouders horen hoe zij vinden dat het met hun kind gaat. Zit het kind goed in zijn vel? Gaat het met plezier naar school?